torsdag 24 februari 2011

jordbavning

som ni alla kanske har last sa drabbades christchurch av en allvarlig jordbavning i tisdags. jag lyckades hamna mitt i den.

den dagen borjade med att jag strosade till stan ratt tidigt for att jag skulle fixa med allt infor bilkorningen pa onsdag, och fixa hostel och boka buss i australien och allt sant som jag formodligen inte skulle kunna gora nar jag var ute och upptackte landet pa fyra hjul. jag donade pa i biblioteket, laste lite tidningar och allt sant, och sen gick jag och skulle unna mig en lunch och strosa lite i stan. jag gick till sushistallet och bestamde mig for att inte luncha for jag blev lite snal och strosade tillbaka mot hostelet istallet, vilket ligger runt 1km utanfor stadskarnan. det var en ratt regning och kall dag sa jag gick forbi en videouthyraraffar for att kolla om dom hade nagra dvds som jag kunde underhalla mig med pa eftermiddagen.

helt plotsligt hor jag ett hogt brummande ljud och golvet under mig borjar skaka fram och tillbaka, tank riktigt ra turbulens i ett flygplan och dra upp styrkan pa det ungefar tuden ganger sa kommer det kanske i narheten av hur det kanns. strommen gar, allt flyger at alla hall, och hyllorna faller som dominobrickor runt mig. allt ar over pa ungefar vad jag tror var 10 sekunder, men som kandes som minst 30 sekunder nar det val hande. jag fick panik och visste inte vad jag skulle gora, det var ganska svart att tanka rationellt sa jag visste inte om jag skulle rora mig ut ur butiken eller om jag skulle vanta. som tur at sa tog jag beslutet att ga ut ur butiken, precis som alla de andra som var i butiken gjorde. val utanfor butiken dammade det som bara den, pa andra sidan vagen hade en stor byggnad helt kolapsat och dodat en manniska i fallet.

jag hade en san enorm tur den dagen, inte nog med att jag lamnade centrala stan, som var epicentrat for jordbavningen och som blev helt forstort, jag stod inte mellan tva hyllor inne pa videobutiken. om jag hade statt kvar dar jag stod tre sekunder innan jordbavningen hade jag med stor sannolikhet haft tva brutna ben nu. eller nagot annu varre, vad vet jag.

jordbavningen som slog christchurch i september forra aret hade en magnitud pa 7.1, och den som var i tisdags lag pa 6,3, men den senare drog med sig betydligt mycket mer forstorelse an den forra. hela stadskarnan ar stangd och i princip kolapsad. vagarna i och runt stan ar spruckna och omojliga att kora pa. dessutom ar de pa manga stallen oversvammade och fulla av halkig blot lera.

mitt hostel var nastan helt intakt som tur ar. det enda som hande var att strommen och vattnet forsvann och nagra vaggar, tak och skorstenar sprack, men inget av husen klapsade eller nat. vi fick skita i pasar och duscha fanns inte pa kartan. det var en tjej pa hostelet som var i stan som blev traffad av en fallande byggnad och vart tvungen att sy 11 stygn i huvudet. efter det stora forsta skalvet kom det kontinuerliga efterskalv som gjorde en annu mer radd an vad man redan var. att sova var ganska jobbigt for det kom konstanta efterskalv, bade mindre som bara kandes nar mna lag ner och storre som kandes och syntes, sa vid varje skalv var man halvvags ute ur rummet innan man kande att den inte skulle bli sa stor. sa just nu ar jag inte bara chockad och pa helspann efter ljud och rorelse utan jag ar ocksa overtrott och har ont i hela kroppen efter att ha spant mig i tre dagar.

en grej som ocksa var ratt jobbigt var att jag inte hade nagon telefon eller nat sa jag kunde inte kontakta nagon hemma eller sa. jag traffade senare pa kvallen en svensk tjej som fragade om jag ville smsa nagon hemma sa jag valde att smsa min mamma. nar sant hander kanns det ratt jobbigt att vara sa langt borta hemifran som man kan mojligen kan komma, men alla var i samma sits sa det gjorde bara att vi blev battre vanner och hjalpte varandra med vad som an behovdes hjalp med. om an det var att koka dricksvatten eller skamta om faktumet att vi bajsade i plastpasar. jag kom dock pa ett briljant knep, jag spande upp plastpasen pa toasisten och klamde av en rackare och sen knot jag ihop den och fardig! haha. det gallet att vara pahittig.

alla forsokte frustrerat hitta satt att ta sig fran stan. vissa korde ner till dunedin som andra forsokte desperat ringa till flygbolagen och komma pa ett plan till nagon annan stad i nya zeeland. jag var en av de senare. Air NZ hjalpte alla som ville komma bort fram Christchurch sa de satte in 2500 extra flygstolar for $50/st varje dag for att fa med sa manga som mojligt. jag fick tag i en biljett till auckland och jag fick flyga med ett massivt boeing 747-plan i BUSINESS CLASS! haha. det var ratt sweet.

men ja. for att sammanfatta sa mar jag bra. jag har inga skador eller fysiska men. jag saknar och alskar er alla. puss.

2 kommentarer:

sandra sa...

fy satan vad obehaglig!! glad att du är oskadd! kram/sandra

frida sa...

ja fy mari! vilken jäkla tur du hade! skönt att du är hel!!! PUSS